LiTHe kod En programmeringsförening för alla

Stormötet 2017

2017-05-24 hölls årets upplaga av LiTHe kods stormöte. Förutom pizzaätande så är stormötena till för att besluta om bland annat: nya motioner, nästa års medlemsavgift och nästa års styrelse.

Styrelsen år 17-18 består av:

  • Ordförande: Christoffer Sjöbergsson
  • Vice Ordförande: Emil Segerbäck
  • Kassör: Robin Silwa
  • Verksamhetsledare: Viktor Holmgren
  • Game Jam-ansvarig: Erik Mansén

Det fullständiga protokollet finnes här.

Stormöte

Nu är det dags för LiTHe kods stormöte.

Datum: 24 maj 17:15-19:00

Plats: A2

Motioner skickas till ordf@lithekod.se senast 10:e maj.

Föredragningslistan finner ni här.

Vill ni nominera er själva eller någon annan till en post så fyll i detta formulär.

På mötet kommer det att bjudas på något att äta. Därför vill vi gärna att ni fyller i detta formulär ni tänker komma.

Kodstuga med Opera

Den 13e december kl 17:30 är det dags för storstuga i CreActive! Opera bjuder på mat och dryck och kommer närvara under kvällen.

Under kvällen så kommer det även hållas en liten programmeringstävling där priset är en Raspberry Pi, så ta med dig en dator och var redo att hacka.

Till mat finns det 60 platser, registrera dig här.

Eventet är öppet för alla, endast matplatserna är begränsade. Har du registrerat dig men kan inte komma? Kontakta verks@lithekod.se.

NCPC 2016

For information in English see NCPC 2016.

ACM logo

Lördagen den 8 oktober kl. 11-16 kommer den 20:e upplagan av Svenskt Mästerskap i Programmering att hållas. Programmerings-SM är en programmeringstävling öppen för alla men främst riktad till studenter. Tävlingen är en del av Nordic Collegiate Programming Contest. Tävlingen är distribuerad och går samtidigt i Karlstad, Linköping, Luleå, Lund, Stockholm, Umeå och Uppsala. För mer information om tävlingen se NCPC 2016 sidan.

Ericsson logo Ida Infront logo Opera logo Autoliv logo

Registreringen är öppen till 6 Oktober 18:00 CEST. Listan med anmälda lag.

Programmerings-SM är en lagtävling. Ett lag består av 3 personer och en dator (tillhandahålles av arrangörerna). Varje lag får 8-12 kluriga problem som de ska lösa så snabbt som möjligt. Det lag som löst flest uppgifter efter 5 timmar vinner. Om flera lag löser lika många uppgifter vinner det lag som har minst sammanlagd tid.

Första pris är evinnerlig ära. Lag bestående av studenter deltar dessutom i ACMs International Collegiate Programming Contest. En bra placering ger möjlighet att åka till regionsfinalen (NWERC), som i år går i Bath, England. Dit skickar universitet i hela nordvästra Europa sina bästa lag. Från regionsfinalen går minst ett lag vidare till världsfinalen i Rapid City, North Dakota, USA.

Sverige har en väldigt fin tradition av att placera sig bra både i regionsfinalen och i världsfinalen. I världsfinalen har Sverige representerats av lag från Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Sveriges bästa placering har KTH som 2004 kom 2:a.

Har du frågor kontakta LiTHe kod på ncpc@lithekod.se.

Lokal Information för Linköping

Sista-minuten ändringar av informationen kan uppstå, då kommer det uppdateras här så se till att titta här igen så sent som möjligt innan tävlingen

IDA Mästerskap i Programmering

Missa inte IDAs mästerskap i programmering och algoritmer som pågår hela höstterminen. Tävlingen är perfekt träning för dig som vill öva inför SM.

Utrustning

  • Linux-Mint
  • GNU CC/C++ 4.8.4
  • JDK 1.7.0_79
  • Python 2.7.6
  • Python 3.4.0
  • C#, Go och Objective-C stöds inte
  • Inga Windows-datorer tillhandahålls
  • Vi kommer att använda Kattis för att rapportera in lösningar. För att förbereda er bör ni titta på dokumentationen

Tävlingslokal

TBD (IDA datorsal i B-huset)

Schema lördag 8 oktober 2016

Aktivitet Tid
Introduktion samt presentation från sponsorer i Visionen - KOM I TID 10.00
Datortest (lagen får bekanta sig med datorutrustningen) 10.30
Tävlingsstart 11.00
Tävlingen slut 16.00
Eftersnack och offentliggörande av resultatet i Visionen 16.30

Exempeluppgifter

Ett bra sätt att öva inför tävlingen, och för att testa hur bra man är, är att försöka lösa gamla uppgifter. På nätet finns stor samlingar med uppgifter. För lite enklare uppgifter se sidorna för tidigare SM-tävlingar nedan.

  • Europeiska ACMs arkiv. Innehåller många tidigare problem som använts i ACMs tävlingar.
  • Valladolid: en problemsamling som dessutom erbjuder on-line rättning av uppgifter.

Det finns även ett häfte med tekniker och algoritmer som är vanligt förekommande i algoritmisk problemlösning. Den vänder sig dock inte nybörjare direkt men det är ändå läsvärt.

Historik

Tävlingen skapades 1991 av Roy Andersson vid institutionen för datavetenskap vid Lunds universitet, och kallades då datavetenskaps programmeringstävling. Sedan 1996 är tävlingen “SVENSKT MÄSTERSKAP inom ACM International Collegiate Programming Contest”. ACM:s tävling är en världsomspännande tävling med uttagningstävlingar över hela världen inför världsfinalen. Även om tävlingen är ett svenskt mästerskap skall den fortfarande först och främst ses som ett inte alltför allvarsbetonat, men uppiggande, inslag knutet till datalogiundervisningen vid arrangörsinstitutionerna.

År 2000 anslöt sig även Linköping som lokalarrangör. Luleå har till och från också varit lokalarrangör. Vi hoppas att kunna utöka antalet lokalarrangörer för att göra tävlingen mer tillgänglig för fler studenter i Sverige. Från 2005 blev Programmerings-SM en integrerad del av Nordic Collegiate Programming Contest. Från och med 2007 har tävlingen varit öppen för alla, inte bara universitetsstuderande.

Länkar

NWERC 2015

Nu är det äntligen dags! För andra och sista gången (så vitt vi vet) kommer IDA och LiTHe kod arrangera NWERC! Till detta behöver vi tappra själar som kan ge våra ca 300 gäster från runt om Europa en fantastisk upplevelse.

Nwerc äger rum den 27:e till 29:e november

Vill du veta mer om tävlingen, besök nwerc.eu Anmäl dig här: till registrering

Notera: All information är preliminär och kan komma att ändras

Ersättning

Varför ska du hjälpa till med detta fantastiska evenemang? Under helgen kommer ett volontärsområde finnas tillgängligt till alla volontärer. Här kommer det finnas vilorum och underhållning så som tv-spel och brädspel. Det kommer också serveras fika och mat (beräkna en måltid per 6 timmars arbete). Det enda vi ber om är att ni kan hjälpa till om extra arbetskraft behövs.

Vi kommer också att hålla i någon form av tackfest. Mer info om detta kommer ut senare.

Roller

Förberedelser

Inför NWERC behöver många saker göras. Till exempel ska ID-brickor förberedas och sorteras, ballongsnören klippas, saker inköpas och området förberedas. Jobbet utförs huvudsakligen 2611 - 2711 eller tidigare samma vecka.

Mottagning och registering

Under fredag och lördag kommer vi ta emot våra ca 300 gäster. Dessa ska prickas av och tilldelas tröjor samt goodiebags.

Under lördagen kommer våra gäster få besöka museer och Linköpings stad. Till detta behöver vi några som hjälper till och ser till att allt går smärtfritt. Jobbet utförs fredag kväll och lördag morgon och eftermiddag.

Servering

Vi kommer under fredag och söndag servera öl och vin i ljusgården, frukost till deltagare lördag, söndag och måndag morgon samt fika till volontärerna under hela helgen. Vi kommer också att erbjuda fika i ljusgården under tävlingen.

Till detta krävs några vänliga själar som kan se till att alkoholen flyter, att brödet rullar och att lokalerna samtidigt hålls städade. Jobbet utförs under hela helgen.

Bilkörning

Under fredagen kommer vi att erbjuda skjuts för att se till att alla deltagare tar sig till universitetet. Vi kommer också ha en bil tillgänglig under hela helgen.

För jobbet krävs körkort. Jobbet utförs huvudsakligen på fredag kväll men eventuellt kortare pass under helgen.

Vakt

Vi erbjuder våra deltagare sovplatser under helgen. För detta krävs två vakter under natten samt vakter till området under tider då salarna är tillgängliga. Under tävling kommer lokalerna vara låsta och inget vaktande behövs. Nattpassen kommer att hållas under 6 timmar.

Alla nattvakter kommer få en snabb säkerhetsutbildning.

Vi kommer också tillhandahålla duschar under specifika tider. För detta krävs personer på plats.

Jobbet utförs under hela helgen men huvudsakligen under natten.

Städning

Viss städning krävs av tävlingsområde, ljusgården, volontärsområde och sovområde. Detta innefattar till exempel tömning av soptunnor och skräpplockning. Ingen städning av toaletter kommer förekomma.

Till jobbet ingår det att ställa i ordning sovplats och tävlingsområde före och efter användning. De gäster som sover över förväntas städa efter sig men eventuell komplettering kan behövas.

Jobbet utförs under hela helgen.

Tävling

Varje lag får en ballong för varje uppgift de klarar av. För detta krävs hurtiga ungdomar med spring i benen och lätta fötter samt personer som kan hantera en heliumtank.

Lagen kan också skriva ut papper med kod. För detta krävs minst en person vid varje skrivare som delar ut papper till det lag som skrev ut koden.

Jobbet utförs under provskrivningen lördag morgon samt under tävlingen söndag förmiddag till eftermiddag.

Frågor

Har du några frågor angående att jobba under NWERC, kontakta verks@lithekod.se